ЗНО
- 1. Рекомендації щодо написання
- 2. Власне висловлювання Формат зовнішнього незалежного оцінюванняпередбачає написання власного висловлювання у формі роздуму. Тип мовлення твір-роздум теза, аргументи, приклади, висновок
- 3. • Роздум - такий тип мовлення, який передає хід міркувань мовця, його ставлення до світу, до людей, певних явищ, дій, враження від них. У роздумах відтворюються не лише вербальні здібності мовця (слова, об’єднані у зв’язний текст), а й його інтелект, обізнаність, психологічні характеристики (тип психіки, темперамент, характер).• Як правило, роздум має внутрішню та зовнішню мотивацію, яка стає приводом до міркування (наприклад, якийсь життєвий факт чи подія, прочитана книга чи зустріч із непересічною людиною й ін.).
- 4. Принципи творення тексту• Саму постановку проблеми, її формулювання висловлють у тезі, яка є важливим текстоорганізуючим - змістовим, композиційним, логічним - ланцюгом розвитку думки.• Теза - коротко сформульована провідна думка твору, статті, доповіді, правильність якої необхідно довести. У тезі ми презентуємо гіпотезу висловлення проблеми, тож саме теза є відправним пунктом наших міркувань.• Найчастіше теза складається з одного речення, у якому актуалізовано окреслено проблему, яку слід розгорнути, прокоментувати, а власну позицію аргументувати вдало дібраним і застосованим доказовим матеріалом.
- 5. Принципи творення тексту• Аргументація має бути переконливою і спиратися на такі рівні: логічність доказів та послідовність їх мовної презентації, доречність аргументів, їх життєвість (тобто конкретність, а не абстрактність) та різноманітність.
- 6. Принципи творення тексту• Удало дібрані аргументи з історичного минулого або сьогодення, з творів художньої літератури чи власного життєвого досвіду допоможуть переконати читача в правомірності ваших думок і засвідчать рівень вашої вікової, знаннєвої, суспільної та громадянської компетентності.• Варто ретельно продумати, наскільки застосований вами аргумент виконує покладене на нього смислове навантаження і логічно вписується у хід вашого міркування.• Логічність дуже важлива у викладі вашої точки зору й у переконанні опонента в її слушності.
- 7. Принципи творення тексту• Важливим засобом аргументування є приклади з творів художньої літератури, історичні факти, власний досвід.• Однак варто розуміти, що сила цих прикладів не однозначна: більшої уваги у переконанні мають факти з історії чи життя відомих історичних осіб, які є частиною загального історичного досвіду людства.• Залучення до засобів аргументації прикладів із художньої літератури збагачує міркування, підсилює авторську позицію і характеризує вас як вдумливого, розумного читача, обізнаного зі світовою літературою як мистецтвом слова. До ваших послуг увесь контекст світової літератури - від української до зарубіжної.
- 8. Принципи творення тексту• Логічність виявляється у композиційному структуруванні етапів розгортання думки, послідовному викладі власних міркувань і наведених аргументів, у дотриманні причинно-наслідкових зв’язків між попередньою та наступною думкою, доречністю використаних фактів, їх смисловою мотивацією. Саме логіка торує шлях до оптимального розуміння думки мовця, зумовлює прийняття, а нелогічність - неприйняття його позиції.• Логікою називають здатність людини правильно, тобто логічно мислити, послідовно викладаючи власні міркування.
- 9. Принципи творення тексту• Важливим змістовим організатором тексту є послідовність викладу думок, яка реалізується дотриманням смислових зв’язків між попереднім і наступним реченнями. При цьому попереднє речення, як правило, є смисловим підґрунтям для подальшого розгортання думки.• Допомагають логічно й послідовно передати хід думок автора в тексті вставні слова й словосполучення, які унеможливлюють виявлення власної констатуючої (на мою думку; я вважаю; як мені здається й ін.) та емоційної (на щастя; на радість; на жаль; як не прикро)позиції автора, визначають черговість застосованих аргументів (по-перше; по-друге, у першому випадку; з одного боку; з іншого боку).
- 10. Принципи творення тексту• Висновок, як правило, конкретніше, ніж теза, яка пропонує гіпотезу вирішення проблеми, абстрактно окреслюючи її ідею. У висновку резюмується чітка позиція автора щодо гіпотетичного розв’язання поставленого питання, і ця позиція є наслідком усього міркування, пошуку потрібної мисленнєвої константи, яка й конкретизується висновком.• Допомагають оформити висновок такі слова і вирази: отже; тож; що ж; як бачимо; підбиваючи підсумки; з огляду на сказане; обміркувавши проблему тощо.• Зверніть увагу на те, що кожен висновок чітко акцентує позицію автора, навіть якщо проблема неоднозначна і знайти її розвязання складно.
- 11. Принципи творення тексту• Висновок, якщо він:1) сформульований грамотно й конкретно;2) послідовно випливає із попередніх міркувань;3) логічно пов’язаний із висунутою тезою, -свідчить про ваше вміння конструюватимислення і, відповідно, мовлення за законамилогіки, послідовності, змістовності. А такождемонструє навички структурування думки,вміння побачити головне і другорядне, знайтираціональну зернину в обдумуванні поставленоїпроблеми.
- 12. Структура висловлювання Чітко сформульована теза Можна подати дві тези й Теза передує аргументам аргументувати кожну окремо Принаймні дваАргументи передують прикладам доречних докази, підстави для обґрунтування, підтвердження висловлюваної тези Висновок відповідає тезі й органічно випливає з аргументів і прикладів
- 13. Випускник під час виконання відкритогозавдання з розгорнутою відповіддю має уміти: • створювати текст-роздум, дотримуючись структури цього типу мовлення, висловлювати власні думки з приводу запропонованої теми; • логічно викладати власні міркування й доречно та правильно їх аргументувати; • добирати приклади з літератури, інших видів мистецтва, історії, суспільно-політичного життя й доречно та правильно їх інтерпретувати; • наводити приклади з власного життя та пояснювати їх у контексті запропонованої теми; • дотримуватися необхідного стилю мовлення і використовувати відповідний стиль мовлення; • добирати точні, виразні мовні засоби для вираження думок, грамотно оформлювати висловлювання згідно з правилами орфографії та пунктуації; • робити вмотивовані висновки.
- 14. Зміст висловлювання• Учень чітко формулює тезу. Теза передує аргументам. Учень використовує мовні конструкції на зразок я вважаю, на мою думку. Можна подати дві тези й аргументувати кожну окремо.• Учень наводить принаймні два доречних докази, підстави для обґрунтування, підтвердження висловлюваної тези. Аргументи передують прикладам.• Учень може використовувати мовні конструкції типу тому що, це доводить, це засвідчує, свідченням цього є, доказом цього може бути.• Учень наводить принаймні один доречний приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.• Учень може використовувати мовні конструкції на зразок наприклад, прикладом може слугувати, не можна не згадати.• Учень будує висловлювання логічно й послідовно, використовуючи слова та словосполучення по-перше, по-друге, з цього випливає, як уже говорилося, повертаючись до думки, як можна побачити.
- 15. Зміст висловлювання• Текст членується на абзаци.• Висновок має відповідати тезі й органічно випливати з аргументів і прикладів. Учень може використовувати мовні конструкції на зразок отже; таким чином; можна зробити висновок, що.• Потрібно дбати про мовне оформлення — орфографічну та пунктуаційну грамотність, лексичне багатство: оригінальність, наявність великих і невеликих за обсягом цитат.• Зміст твору повинен мати суворо впорядковану логіку, що добре простежується.• Необхідна відповідність стилю й змісту твору.
- 16. Мовні конструкції• Так, я вважаю, що…..• Не можна не згадати…• На думку…• Тут доречно буде згадати слова…• Яскравим прикладом підтвердження цієї думки може слугувати….• Тому я підтримую думку…• Із цього випливає, що…
- 17. Мовні конструкції• Як на мене, ….• Безперечно, ….• Підтвердженням цього є ( )• Дійсно, …..• Звертаючись до історичного минулого української нації, осмислюючи його духовні цінності, …..• Прикладом може слугувати…• Із цього випливає, що ….• Хочеться вірити, що ….• Як можна побачити, …
- 18. Мовні конструкції• Я переконана (Я переконаний) , що….• По-перше, ….• По-друге, …• Мені імпонують слова, сказані …..• Наприклад, ….. закликав нас…. (поет радить…)• Замислюючись над рядками цього вірша, я уявляю собі історичні події того часу, коли…• Не можна не згадати, як …(Не можна не згадати про….)….• Таким чином, …
- 19. Мовні конструкції• Ми можемо знайти в історії не тільки сумні сторінки, а й ті, якими маємо пишатися.• (Ми можемо знайти в історії не тільки ті сторінки, якими маємо пишатися, а й ті, які мають бути уроком для майбутніх поколінь).• Але, на жаль, історія памятає, як …• Дуже доречно описано цей факт у творі (повісті, поемі, романі…)• Мені здається, що…Прикладом може стати …, герой роману ( назва та імя автора )
- 20. Мовні конструкції• Тож, як бачимо,…• Отже, повертаючись до думки: …., можна зробити висновок, що…• Отже, я повністю погоджуюся зі словами(думкою, тезою), висловленими…, що…• Переконаний (Переконана), що…
- 21. Якщо при виконанні творчого завдання вимаксимально виявите всі мовленнєвікомпетенції, будете логічні, послідовні тапереконливі у доборі аргументів, завершитеміркування умотивованим висновком і прицьому засвідчите орфографічну та пунктуаційнуграмотність, лексичну, граматичну, стилістичнувправність, ви заслуговуєте на високий балоцінювання і гарантований успіх.
Немає коментарів:
Дописати коментар