Розробки уроків

5 клас Контрольна робота (тест)
Рідна Україна. Світ природи. Творчість Т. Шевченка, П. Тичини,
Є. Гуцала
Початковий та середній рівень (по 0,5б.)

1.                У якому творі розповідається про дитинство Т. Шевченка?
А) «Садок вишневий коло хати»      Б) «В буряні»      В) «Гаї шумлять»
2.                Назвіть вірш П. Тичини:
А) «Садок вишневий коло хати»  Б) «Гаї шумлять»    В) «За сонцем хмаронька пливе»
3.                Визначіть тематику творів П. Тичини:
А) про дітей        Б) про тварин       В) про природу   
4.                Назвіть рядок з епітетами:
А) зіронька встає, соловейко научати не дає
Б) маленькі діточки, рожева хмарка
В) неначе ворог, мов матері діти
5.                Що символізує образ козацької могили, створений П. Тичиною в поезії «Не бував ти у наших краях…»
А) силу духу, витривалість      Б) красу рідного краю    В) історичну память
6.                Укажіть жанр твору Є. Гуцала «Лось»:
А) переказ          Б) легенда           В) оповідання

Достатній рівень (по 2б.)

1. Установіть відповідність між художніми засобами і прикладами.
А Співаючи, кохаючи,
Під тихий шепіт трав голублячий

1
Метафора

2
Повтори
Б І ждеш його, того світу,
Як матері діти

3
Епітет

4
Порівняння
В Серце б'ється, б'ється в грудях. Не бував ти у наших краях

Г І сонце спатоньки зове,

І синє море покриває


2Установіть відповідність між письменниками та їхніми творами
А
Т. Шевченко

1
„Гаї шумлять”

Б
П. Тичина

2
„Лось”
В
С. Васильченко

3
„Садок вишневий коло хати”
Г
Є. Гуцало

4
„В бур'янах

3Визначте відповідність між рядками твору і назвою
А
Сімя вечеря біля хати,
Вечірня зіронька встає
1
 «В бурянах»
Б
Тільки Дніпро з очеретами, тільки вітер з степовими могилами…
2
«Не бував ти у наших краях…»
В
І сонце спатоньки зове,
І синє море покриває
3
«Садок вишневий коло хати»
Г
Серце бється і бється в грудях
4
«За сонцем хмаронька пливе»

Високий рівень (3б.)
1.     Напишіть твір –мініатюру на одну із запропонованих тем:
А) «Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра над злом» (за твором Є. Гуцала «Лось»)
Б) «Уміння відчувати природу – величезний дар.»
В) «Найзаповітніші мрії нашого Тараса»



клас.       Контрольна робота №7 з теми « Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова»

Завдання з вибором однієї правильної відповіді
1. Укажіть рядок, у якому подано правильне твердження:
а) однорідні члени речення  - це ті, які відносяться до одного члена речення;
б) звертання – це слово чи сполучення  слів, що називає того, до кого
     звернена мова ;
в) вставне слово є членом  речення;
г) кома  не ставиться між однорідними членами, якщо вони з’єднані
    повторюваними сполучниками.
2. Укажіть рядок, у якому правильно поставлено розділові знаки в
    реченні з однорідними членами:
а) Щасливо, радісно весільно квітує нива молода.
б) Сила, та розум – краса людини.
в) Тягнуться до сонця і квіти, і трави, і віти кучеряві.
г)   У нашому саду ростуть такі дерева – яблуні, груші,  сливи.
3.  Укажіть рядок, у якому правильно виділено звертання:
 а) Жив, живеш і будеш жити мій народе.
 б) Не розлюблю тебе ніяк,  моя вишнева Україно.
 в) О краю мій тужу я за тобою!
 г) Люблю я  сонечко,  тебе.
4.  Укажіть рядок, у якому подано  речення із вставним словом, що означає невпевненість:
 а) У калині, кажуть, материна любов і мудрість.
 б) Скажіть, будь ласка, де живе  мрія.
 в)  Видно, борсук знав, коли достигають плоди, і зараз не навідувався сюди.
 г)  Без сумніву, і ми не в тім’я биті.
5. У якому  варіанті  НЕ  виділене вставне слово:
 а) Чужа душа – то, кажуть,  темний ліс.
 б) Мова  - це, без сумніву, фундамент культури.
 в) Може то птахи приносять на своїх крилах весну?
 г) Нам літня ніч короткою здається. 
6. Однорідними присудками ускладнене речення:
а) Скрізь червоно: на небі, і на узгір’ях, і на горі.
б) Любив дід гарну бесіду і добре слово.
в) Тече вода в синє море, та не витікає.
г) Раділи верби і тополі…
Завдання з кількома відповідями
7. Укажіть речення, у яких  при узагальнювальному слові ставимо:
   1-  двокрапку,  2 – тире (розділові знаки  пропущено):                        (1б)
 а) Усі квіти тягнуться до сонця маки ромашки волошки.
 б) І над водою і над гаєм все мовчить.
 в) І доріжки і стежини – усе замело снігом.
 г) Верба й калина символи України.
8. Укажіть речення, у яких   є поширене звертання (розділові знаки
    пропущено):                                                                                                (1б)
а) До тебе люба річечко ще вернеться весна.
б) Скажіть шановний  де мешкає  Софія.
в)  Як тебе не любити Києве мій.
г)  Друже  радий зустрічі з тобою.
9. Укажіть речення, у яких правильно поставлені розділові знаки:  (1б)
а) Раділи і садок і поле, і долина.
б) Будинки, сади, сніги  - усе мліє в теплі сонця.
в) Світить та не гріє сонце золоте.
г) У лісі не було нічого: ні ягід, ні грибів, ні черешень.
Завдання на встановлення відповідності

10. Установіть відповідність між реченням та наявною в ньому синтаксичною конструкцією (розділові знаки пропущено):                     ( 2б)
1. однорідні підмети
а) Кажуть мудрість приходить з роками.
2. звертання                                
б) Костик і Марійка  думали про поїздку на
    конкурс.
3. вставне слово
в) Мамо іде вже зима.
4. однорідні додатки
г) Даруйте людям радість і тепло.

11.    Поставте розділові знаки в реченні. Переробіть речення так, щоб
       узагальнювальне слово стояло після однорідних членів.              (2б)
Усе навколо сповнене весняної сили дерева птахи люди.
12. Зробіть  синтаксичний розбір речення:                                              (2б)
Білий пухнастий сніг, мабуть, скоро розтане.







10 клас. Контрольна робота. Тест. Морфеміка та словотвір. Морфологія (іменник, прикметник, займенник, числівник)
Початковий та середній рівень (по 0,5б.)
1. Словотвір вивчає:
А Правила вимови слів             Б Значущі частини слова.
В Способи творення слів.    Г Слова, їх значення, походження, використання.

2. У якому рядку всі слова утворено префіксально-суфіксальним способом?
А По-французьки, беззаконний, дощик, вовчище.
Б Подорожник, суглинок, підвіконня, відхід.
В Бездоганний, надбрівний, затишок, попереписувати.
Г Криголам, перехід, пречудовий, впевненість.
3. У якому рядку слова розташовано так, щоб кожне попереднє було твірним для наступного?
А Учити — учитель — учительство.       Б Учитель — учень — учити.
В Учениця — учити — учень.                    Г Учити — учительство — учитель.

4. У якому рядку всі іменники вживаються тільки у формі однини?
А Ліс, ріка, озеро, море, океан.            Б Людство, Дніпро, масло, сум.
В Роковини, шори, зарості, сіні.           Г Петро, мед, воїн, Суми.

5. У якому рядку до складу словосполучень входять тільки якісні прикметники?
А Золотий ланцюжок, мамина казка, дівоче обличчя, зміїний характер.
Б Дзвінкий сміх, лебедина пісня, київські каштани, сьогоднішній день.
В Спокійне обличчя, приязна посмішка, полотняна скатертина, бабусина пісня.
Г Кмітливий юнак, добре серце, мудра людина, зелений ліс.

6. У якому рядку всі прикметники належать до м’якої групи?
А Осінній, ранній, художній, безкраїй.           Б Ясен, зелен, славен, ладен.
В Зеленеє, багрянії, хорошії, гарні.    Г Софіїн, прекрасний, довговіїй, житній.

7. Числівники нуль, тисяча, мільйон, мільярд відмінюються як...
А Кількісні числівники.        Б Порядкові числівники.
В Займенник той.                  Г Іменники.

8. У якому рядку всі числівники збірні?
А Два, три, чотири,двадцять.
Б Обидва, троє, четверо, двадцятеро.
В Двадцятеро, тридцятеро, вісімсот, кілька.
Г Один, дві п’ятих, мільйон, обидва.

9. У якому рядку всі числівники за складом прості?
А Одинадцять, двадцять чотири, тисяча дев’ятсот п’ятий, п’ятий.
Б Один, три, сотий, семеро.
В Мало, багато, тридцять, двісті.
Г Сім, два, чотири, п’ятнадцять.

10. Який займенник при відмінюванні не має називного відмінка?
А Я.              Б Хто.                  В Ніякий.                 Г Себе.

11. У якому рядку всі займенники заперечні?
А Ніскільки, дехто, ніщо, його.           Б Нічий, ніхто, ніякий, нікотрий.
В Я, ми, ти, ви.                                     Г Інший, він, мій, абихто.

12. Позначте рядок, у якому всі займенники пишуться разом.
А Ні/хто, де/який, аби/що, де/хто.
Б Ні/котрий, ні/для/кого, де/що, хтозна/що.
В Ні/скільки, ні/з/чим/ будь/що, хто/зна/який.
Г Будь/який, ні/який, аби/який, скільки/небудь.

Достатній рівень
1. Установіть відповідність між іменниками та відмінами, до яких вони належать: (2 б)
А мати, сміливість, скрижаль                                      1 І відміна
Б старець, ставлення, спогад                                       2 ІІ відміна
В сім’я, галченя, курча                                                3 ІІІ відміна
Г суддя, стежина, лівша                                               IV відміна

2. Установіть відповідність між словом та способом його творення: (2б.)
А префіксально-суфіксальний                   1.Черкащина, братський, хмарний
Б безафіксний                                             2. Розбір, блакить, перехід
В перехід з однієї частини мови в іншу    3. Недалеко, премудрий, антивірус
Г префіксальний                                    4. Безмежний, передосінній, затемнити
Д суфіксальний

Високий рівень
1. Напишіть твір-міркування на одну із запропонованих тем: (2б.)
А  «А вже весна, а вже красна…»  (використовуючи виражальні можливості іменника, прикметника та займенника).
Б  «Природа — наше найцінніше багатство» (використовуючи слова утворені різними способами творення)





Контрольна тестова робота
Займенник
І варіант
Початковий рівень
Завдання 1-6 мають по три варіанти відповідей, із яких правильною є лише одна (0,5)
  1. Займенник…
А) Указує на предмети, ознаки і кількість, але не називає їх.
Б) Називає предмет і відповідає на питання хто? що?                                                                                    В) Називає кількість предметів і їх порядок при лічбі.
  1. У реченні займенник може бути…
А) Тільки підметом.                                                                                                                                              Б) Підметом, частиною складеного присудка, означенням, додатком.                                                                   В) Тільки присудком.
  1. Зворотний займенник себе вказує на відношення до діючої особи. Він не має форми…
А) Знахідного відмінку.   Б) Називного відмінка.       В) Місцевого відмінку.
  1. Додаванням часток аби-, де-, -сь, будь-, -небудь, казна-, хтозна– до питальних займенників утворюються..
А) Означальні займенники.       Б) Неозначені займенники.        В) Заперечні займенники.
  1. За значенням граматичними ознаками займенники поділяються на
А) Шість розрядів.            Б) Дев’ять розрядів.                      В) Сім розрядів.
  1. Відносні займенники які вживаються для зв’язку частин складного речення…
А) Членами речення ніколи не бувають.  Б) Інколи виступають у ролі членів речення.
В) Завжди виступають членами речення.
Середній рівень          
Завдання 7-11 мають по чотири варіанти відповідей, із яких правильною є лише одна (0,5)
  1. У якому рядку всі займенники пишуться разом?
А)  Чия/сь, хтона/з/ким, будь/що.     Б)  Де/хто, аби/який, ні/кого.
В)  Ні/до/чого, ні/чий, казна/чий.      Г)  Що/небудь, аби/до/кого, ні/хто.
  1. Який займенник не має форми Н. в.?
А)  Мене.            Б)   Тебе.          В)   Себе.             Г)   Його.
  1. Продовжіть твердження: «Питальні займенники який? чий? котрий? змінюються…»
А)   За відмінками.                                       Б)   За родами, відмінками.
В)   За родами, числами, відмінками.        Г)   За особами, числами, відмінками.
10.  У якому рядку допущено помилку у формі вживання займенника?
А) Дякую Вам.       Б)  Котра година?       В) Пробачте мене,        Г)  Кепкування з нього.
11.  У якому реченні займенник його є присвійним?
А) Його думки були про рідний край.          Б)  Ми його давно не бачили в місті.
В)  Його поважали всі: і діти, і дорослі.       Г)  Його звеселила згадка про Полісся.
  1. Продовжіть речення. Заперечні та неозначені займенники утворилися від…
    Достатній рівень (1 б)
  2. Доповніть рядки прикладами займенників одного й того самого розряду (не менше двох)
Сам, самий, весь…             Мій, ваш, їхній…
  1. Випишіть із запропонованих слів лише займенники:
Якийсь, ніхто, учень, чий-небудь, зелен, ті, котрий-небудь, я, і, той, без, абиякий, деякий, допізна, дечий, що-небудь.     
15.  Перепишіть речення:
Виконайте морфологічний розбір підкресленого слова.
Мені дальня зоря буде слати листи вересневими журавлями.
Високий рівень (3 б)
  1. Напишіть уживаючи займенники, твір-мініатюру на тему «Чому я люблю літо»

Контрольна тестова робота
Займенник
ІІ варіант
Початковий  рівень(0,5 б)
Завдання 1-6 мають по три варіанти відповідей, із яких правильною є лише одна (0,5)
  1. На питання хто? що? який? чий? скільки? Відповідають…
А) Іменники.                  Б) Прикметники.                В) Займенники.
2.Займенникам властиві граматичні категорії
А) Роду та відмінка.   Б) Роду, числа (вибірково) і відмінка.           В) Числа й відмінка.
  1. У непрямих відмінках іншу, ніж у називному основу мають…
А) Особові займенники.   Б) Присвійні займенники.         В) Означальні займенники.
4.      Заперечні займенники утворюються додаванням префікса ні, до…
А) Питальних займенників.         Б) Неозначених займенників.   В) Вказівних займенників.
  1. Якщо після казна, хтозна, будь, аби, де перед займенниками стоїть прийменник, тоді всі три слова пишуться…
А) Разом.             Б) Окремо.               В) Через дефіс.
  1. Особовий займенник Ви пишеться в середині речення з великої букви…
А) При звертанні до групи людей.         Б) Для виявлення поваги до якоїсь людини
В) Якщо мовець вважає за потрібне написати саме так.
Середній рівень          
Завдання 7-12 мають по чотири варіанти відповідей, із яких правильною є лише одна (0,5)
  1. Яку роль у мовленні виконують відносні займенники?
А)  Будують питальні речення.     Б)  Уживаються для зв’язку частин складного речення.
В)  Підкреслюють шанобливе ставлення до адресата мовлення.
Г)  Найчастіше вживаються в листуванні, творах художньої літератури.
8.      Займенники я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони є
А) Вказівними.            Б) Означальними.
В) Особовими.
           Г) Питальними.
9.                  Окремо з ні пишуться такі заперечні займенники:
А) Ні/хто, ні/чим, ні/якому, ні/чийому;  Б) Ні/про/що, ні/перед/чим, ні/від/кого, ні/до/якого;
В) Ні/чим, ні/кому, ні/якому, ні/кого;          Г) Ні/який. ні/чий, ні/якого, ні/ким.
10. У якому рядку допущено помилку у формі вживання займенника?
А) Дякую Вас.        Б)  Котра година?           В) Пробачте мені.        Г)  Кепкування з нього.
11.              Через дефіс пишуться такі займенники:
А) Хто/сь, де/який, аби/чий, котрий/сь.         Б) Аби/що, де/кого, котрого/сь, що/сь.
В) Казна/хто, будь/кого, що/небудь, хтозна/стільки.    Г) Аби/в/кого, де/в/кого, хтозна/до/кого, аби/з/ким.
12. Продовжіть речення. Особові займенники змінюються за…
Достатній рівень.
  1. Доповніть рядки прикладами займенників одного й того самого розряду
Той, стільки, …              Ніхто, нічий,…
14.  Запишіть займенники разом, окремо, через дефіс. Визначайте їх розряд за значенням.
Казна/чий, будь/що, де/хто, ні/хто, аби/який, чим/небудь, хто/зна/з/ким, де/в/чому,будь/який, що/сь.
15.  Перепишіть речення:
Виконайте морфологічний розбір підкресленого слова.
Люблю тебе, столице України.
Високий рівень (3 б)
  1. Напишіть, уживаючи займенники, твір-мініатюру на тему «Мій домашній улюбленець».



КОНТРОЛЬНА ТЕСТОВА РОБОТА
П. КУЛІШ,  МАРКО ВОВЧОК
  1. Вкажіть літературний псевдонім дружини П. Куліша.
А Ганна Барвінок;       Б Олена Пчілка; В Леся Українка;         Г Марко Вовчок
  1. Про які історичні події ідеться в історичному романі П. Куліша «Чорна рада»?
А Про війну під проводом Б. Хмельницького 1948 — 1654 pp.;
Б про раду Хмельницького з Барабашем і зраду Барабаша;
В про складні часи після смерті Б. Хмельницького, обрання нового гетьмана на
Ніжинській раді «черні» у 1663 p.;
3.                  Характеристика якого героя роману П. Куліша «Чорна рада» подана в таких рядках: «здоровенний козарлюга. Пика широка, засмалена на сонці; сам опасистий; довга, густа чуприна, піднявшись перше вгору, спадала за ухо, як кінська грива; уси довгі, униз позакручувані аж на жупан ізвисали…»?
А Брюховецького;         Б Шрама;    В Кирила Тура;    Г Гвинтовки; Д Васюти.
4.                  Укажіть прізвище персонажа роману П. Куліша «Чорна рада», якому належать слова: «Зложити докупи обидва береги Дніпрові, щоб обидва… приклонились під одну булаву! Виженем недоляшка з України, одтиснем ляхів до самої Случі — і буде велика одностайна        Україна».
А Сомко;       Б Кирило Тур;     В Брюховецький;      Г Шрам;         Д Гвинтовка.
5.                  Укажіть справжнє ім’я та прізвище Марка Вовчка.
А Лариса Косач;        В Марія Вілінська; Б Ольга Кобилянська; Г Марія Садовська.
6.                  Вкажіть тему твору Марка Вовчка «Інститутка»:
А показ житгя головної героїні;
Б показ нестерпного становища селян, наростання стихійного протесту проти панів;
В зображення солдатських буднів;
           Г зображення життя міщан;
7.                  Від чийого імені ведеться оповідь у повісті Марка Вовчка «Інститутка»?
А Катрі; Б інститутки; В автора;     Г кріпачки Устини;  Д старенької бабусі.
8.                  Про кого йдеться в повісті Марка Вовчка «Інститутка»: «Стоока наче була, все бачила, всюди, Як та ящірка, по хутору звивалась, і Бог її знає, що в їй таке було: тільки погляне, то неначе за серце тебе рукою здавить»?
А про стару пані; Б про панночку;   В про Устину;  Г про Катрю;
9.                  Який твір Марко Вовчок присвятила Т. Шевченкові?
А «Козачка»;   Б «Два сини»;   В «Інститутка»;         Г «Кармелюк»;        Д «Маруся».
10.              Яке видання творів Т. Шевченка було надруковане з присвятою Марку Вовчку?
А «Гайдамаки» 1841 р.; Б «Кобзар» 1840 р.;       В «Кобзар» 1860 р;
Г «Букварь южнорусский» 1861 р.;  
             Д «Живописна Україна».
11.              «Кулішівка» — це:                                                                                                                                           А правопис, що придумав П. Куліш;
Б місцевість, де народився П. Куліш;  В збірка П. Куліша, що побачила світ у 1857 p.;
Г назва журналу, у якому П. Куліш друкував свої твори.
  1. Укажіть рік виходу роману П. Куліша «Чорна рада».
А 1847 р.;           Б 1857 р.;            В 1841 p.;           Г 1877 p.
  1. Укажіть провідну ідею твору П. Куліша «Чорна рада».
А Єднання України, встановлення миру, суспільної справедливості;
Б любов — найвища цінність людського життя;
В людині варто жити за «законами серця»;            Г збереження культурних пам’яток.
14.              Вкажіть різновид повісті Марка Вовчка «Інститутка»:
А історична повість;                      Б соціально-етична повість;
В філософська повість;  
       Г містична повість;                Д етнографічна повість.
ДОПИШІТЬ РЕЧЕННЯ.
15.              У дусі якого літературного напрямку написана повість «Інститутка»? — (1 бал)
16.              «Хрещений батько» збірки «Народні оповідання» Марка Вовчка — … (1 бал)
17.                Напишіть міні-твір-роздум на одну із запропонованих тем: (3 б)
а) Зображення історичного минулого України в романі П. Куліша «Чорна рада»;
б) «Образ панночки-інститутки (За повістю Марка Вовчка «Інститутка»)
в) Марко Вовчок – жінка-легенда.

Тестування за твором І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля»
Мартин Боруля, за словами Гервасія, «захворів…
 А апеляцією»;    Б заздрощами»;      В дворянством»;     Г жадібністю».
Мартин хотів видати Марисю за
А повітового суддю;  Б дрібного чиновника;  В пана Красовського;  Г сусідського сина.
Мартин відмовив Миколі у сватанні Марисі, бо він…
А бідний;  Б любить випити;  В не дворянин;  Г програв своє господарство у карти.
Щоб Марися не поралася по господарству, як селянка, а поводилася, як дворянка, Мартин позичив для неї у Сидоровички…
А п’яльця;  Б веретено;  В мотовило;  Г спиці.
Кому з персонажів належать слова: «Чина, дворянство треба любить, а другої любові нема на світі!»?
А  Гервасію;  Б Красовському;  В Степанові;  Г Мартинові.
Націєвський не прийшов на саме сватання, бо:
А дізнався, що Марися його не кохає;                       Б Микола його налякав;
В подумав, що Марися чекає дитину від іншого;     Г Мартин замало дав приданого за дочку.
Степан залишив роботу у канцелярії, бо…
А скасували земський суд;  Б через пиятику;  В через хабар;  Г скасували його посаду.
Що зробив Мартин із документами на дворянство?
А віддав Омелькові на цигарки;  Б спалив у печі;
В розірвав і розвіяв по вітрі;  Г сховав у скриню для кращих часів.
Установіть відповідність між дійовими особами та їх словами: 1-В, 2-Г, 3-А, 4-Б
1 Мартин       А «По батьківському молитовнику легше молитися»
2 Марися       Б «Нам що? Вдень наробишся, а ввечері, разом з соловейком, щебечем по садках»
3 Гервасій     В «Герб – то єсть знак шляхетського достоїнства!»
4 Микола      Г «Краще жить на світі щасливим мужиком, ніж нещасним паном»
                      Д «Умственная робота – вислого порядка предмет!»
 Установіть послідовність  подій за комедією «Мартин Боруля»: 1-Г, 2-Б, 3-А, 4-В
А Степана залишили поза штатом;         Б в Омелька вкрали коней;
В Мартин Боруля знищив папери;          Г Мартин заборонив синові товаришувати з Миколою


Установіть відповідність між дійовими особами та їх словами:
1 Мартин       А «По батьківському молитовнику легше молитися»
2 Марися       Б «Нам що? Вдень наробишся, а ввечері, разом з соловейком, щебечем по садках»
3 Гервасій     В «Герб – то єсть знак шляхетського достоїнства!»
4 Микола      Г «Краще жить на світі щасливим мужиком, ніж нещасним паном»
                      Д «Умственная робота – вислого порядка предмет!»
 Установіть послідовність  подій за комедією «Мартин Боруля»:
А Степана залишили поза штатом;         Б в Омелька вкрали коней;


В Мартин Боруля знищив папери;          Г Мартин заборонив синові товаришувати з Миколою






















Тема:  УСНИЙ ТВІР У ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ НА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНУ ТЕМУ
Мета: ознайомити дев’ятикласників з вимогами до складання творів у публіцистичному стилі; розвивати вміння учнів усно складати твори в публіцистичному стилі на морально-етичну тему; удосконалювати вміння аналізувати тексти публіцистичного стилю, викладати матеріал послідовно, логічно, з дотриманням стильових ознак; розвивати текстотворчі вміння; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умін
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів школярів
Бліц-опитування
1. Чим відрізняється публіцистичний стиль від інших стилів?
2. Назвати сферу використання публіцистичних текстів.
3. Які проблеми, як правило, порушують у текстах публіцистичного стилю?
4. Поміркувати, які особливості має текст публіцистичного стилю на морально-етичну тему.
5. Пригадати вивчений на уроках української мови в попередніх класах матеріал і дати ґрунтовне визначення понять «етика» і «мораль».
Матеріал для вчителя.
Мораль — система норм, принципів, поглядів і уявлень, що регулюють поведінку людей у ставленні один до одного та до суспільства.
Етика — філософська наука, об’єктом якої є мораль, її походження, розвиток і роль у суспільному та особистому житті людей; норми поведінки; сукупність моральних правил певного угруповання, суспільної організації. Етика як наука прагне дати відповідь на питання, що таке добро і зло, совість і честь, обов’язок, гідність, гуманність, відповідальність тощо.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Коментар учителя. Публіцистичний стиль характеризується точністю, послідовністю, логічними доказами, а також образністю, виразністю й емоційним забарвленням. Мета публіцистики — викласти або з’ясувати певні суспільно-політичні питання, переконати читачів та слухачів у правильності висунутих думок, націлити на здійснення певних завдань.
Творче спостереження публіцистичного тексту з елементами аналізу
· Прочитати текст. Довести належність його до публіцистичного стилю. Що нового й корисного ви дізналися про першу зустріч та манери поведінки під час розмови? Висловити власні погляди на подану проблему.
Спілкуючись, люди розвиваються, оволодівають способами й засобами взаєморозуміння, набувають нових, неповторних знань про людський світ. Вони, як писав Л. Честерфілд у «Листах до си на», отримують більш важливу освіту завдяки прочитанню людей та вивчення їхніх видань, аніж за допомогою різних книжок. Так, люди, особливо під час першої зустрічі, звертають увагу на зовнішній вигляд одне одного. Тому одяг має бути охайним, відповідати конкретній ситуації. Що і як одягати на зустріч залежить від того, відбудеться вона вдень чи ввечері, влітку чи взимку, буде офіційною чи дружньою. Звичайно недоречними при першій зустрічі будуть відкрита сукня, сильні парфуми, надто яскравий макіяж.
Вітаючись, треба трохи нахилити голову, почекати, що і як співрозмовник відповість на вітання, а потім, усміхнувшись, підійти до нього, не забуваючи про необхідність дотримуватися відповідної дистанції. Господар повинен спочатку запропонувати присісти гостю, а потім сідає сам. Якщо господар хоче, щоб гостю було зручно, він пропонує йому самому вибрати місце, куди присісти.
Бажано, щоб співрозмовник при цьому не сидів спиною до дверей та інших людей, бо це може викликати в нього тривогу. Завершуючи розмову, бажано встати, привітно попрощатися і провести співрозмовника до дверей (За М. Лукашевич).
· Виділити ключові слова і словосполучення. Записати їх.
· Стисло переказати текст.
V. Підготовча робота до складання твору в публіцистичному стилі на морально-етичну тему
VІ. Усне складання твору в публіцистичному стилі на морально-етичну тему
 Підготуватися до складання твору на тему «Уживання виразів вітання між людьми мого оточення». У творі використати подані ключові слова, словосполучення і речення.
Власне привітання; вітання — ознака вихованості й шляхетності; соціальна взаємодія між людьми; виникнення дружніх стосунків; прихильне ставлення, доброзичливість; стосунки між людьми в малих соціальних групах; методи і прийоми вітань; установлення контакту; під час зустрічі; пристосовуватись одне до одного; уживання етикетних виразів; установлення контактів між людьми; грубі привітання.
VІ. Домашнє завдання
· Письмово оформити твір у публіцистичному стилі на морально-етичну тему, складений усно на уроці.
· Провести соціолінгвістичне анкетування своїх друзів, рідних, знайомих про значення і вживання виразів вітання.





Контрольна тестова робота
Словотвір. Орфографія

І варіант
           І рівень 3 бали
1. Позначте рядок, у  якому допущено помилки
А. Галичина, Хмельниччина, кріпаччина
Б. Туречина, Кіровограччина, Вінничина
В. козаччина, Німеччина, Кагарличчина
2. На місці пропусків пишемо  –чч- у всіх словах рядка
А. Овру..ина, Дрогоби..ина, Лохви..ина
Б. Прилу..ина, Житомир..ина, Уман..ина
В. пан..ина, Луган..ина, Доне..ина
3.  Позначте рядок, у якому всі слова пишуться через дефіс
А. чар/зілля, радіо/апаратура, мото/спорт, кіно/зірка
Б. синьо/окий, лікар/ еколог, максі/спідниця, прем’єр/міністр
В. розрив/трава, Лисичка/Сестричка, купівля/продаж, хліб/сіль
ІІ рівень 3 бали                                                                                                                            1. Виписати слова утворені суфіксальним способом творення.
Приліт, заїзд, лісок, вечірній, затишок, листячко, переклад, козацький, залізничний, Львівщина, мовний, безмежний, голосок, снігопад
2. Перепишіть, знімаючи риски.
Само/хіть, життє/радісний, густо/листий, напів/розорений, теле/програма, пів/дня, пів/яблука, лавино/подібний, пів/Борислава, десяти/річний, темно/сірий, боли/голов, нечуй/вітер, розрив/трава, Вовчик/Братик
                                                   3. Утворити слова способом переходу з однієї частини мови в іншу. Ввести їх у речення.Колискова, зимою.
ІІІ рівень 3 бали
1. Від слів
 природа, великий, відповідальність, вода, земля, народ, утворити нові слова різними способами.
3. Утворити прикметники за допомогою суфікса –ськ-.Товариш, студент, пророк, парубок.

ІV рівень 3 бали
Скласти 5-6 речень, об’єднаних темою «Краса рідного серцю куточка», використовуючи слова, що пишуться разом або через дефіс.








Контрольна тестова робота
Словотвір. Орфографія

ІІ варіант
           І рівень (3б.)
1. На місці пропусків пишемо  –чч- у всіх словах рядка
А. Овру..ина, Дрогоби..ина, Лохви..ина
Б. Прилу..ина, Житомир..ина, Уман..ина
В. пан..ина, Луган..ина, Доне..ина
2. Позначте рядок слів, від яких можна утворити прикметники з суфіксом -зьк(ий)
А. Гадяч ,варяг, Ніцца, Кременчук, Буг
Б. Гринвіч, Росія, Луцьк, Лейпциг, Ясси
В. Запоріжжя, Ладога ,боягуз ,Париж, Гаага
3. Усі слова пишуться через дефіс у рядку                                                          А. пів/кола, пів/району,пів/классу                                                                                                                        Б. пів/апельсина, пів/ області, пів/остров                                                                                                                                                                                                    В. пів/Одеси, пів/Юрмали, пів/Африки
ІІ рівень (3б.)
1. Виписати слова утворені префіксально-суфіксальним способом творення.
Аморальний, зелень, сніжок, об’їзд, закарпатський, запис, гуцульський, безвиїзний, власноруч, припічок, підводник, суховій, радіопередача, напарник.
2. Перепишіть, знімаючи риски.Напів/темний, мово/знавство, психо/логія, дівчина/голубка, сімнадцяти/річний, пів/мільйона, сонце/захисний, ясно/видець, Кабан/Іклан, сіро/синій, шафа/купе, сон/трава, пів/Азії, пів/острів, анти/воєнний, пів/ялини.3. Утворити слова способом переходу з однієї частини мови в іншу. Ввести їх у речення.Учений, літом.
ІІІ рівень 
(3б.)
1. Від слів
 осінь, листя, падати, господар, золото, дощ, утворити нові слова різними способами.
2. Утворити прикметники за допомогою суфікса –ськ-.
Солдат, ткач, чех, козак.
IV рівень 
(3б.)

Скласти 5-6 речень, об’єднаних темою «Чому я люблю свою Батьківщину», використовуючи складні слова, які пишуться разом або через дефіс. Підкреслити складні слова.







Тема. Контрольна робота №2 з теми «Загадково прекрасна і славна давнина України»
Мета: виявити рівень учнівських знань, умінь та навичок із вивченої теми, закріпити їх; розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння застосовувати отриманні знання під час виконання запропонованих завдань; виховувати інтерес до наслідків власної праці, пунктуальність, пошану до творчої діяльності.
Тип уроку: контроль та коригування знань, умінь, навичок.
Обладнання: бланки зі змістом контрольної роботи

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Емоційне налаштування учнів на написання контрольної роботи
ІІІ. Пояснення вчителем методики виконання завдань тематичної контрольної роботи
ІV. Виконання учнями завдань контрольної роботи за варіантами
Варіант 1                    
І рівень – 3 бали
Оберіть одну відповідь на  запитання:
1.Як називається зілля, що допомогло юнакові згадати рідний край?
а) любисток; 
б) ромашка;    
в) євшан;  
г) аїр.
2. Звитяга запорізького козацтва уславлюється у творі
а) М.Вороного «Євшан-зілля»; 
б) Т.Шевченка «Іван Підкова»;
б) Т.Шевченка «Думка»;           
г) Лесі Українки «Співець».
3. Автором твору «Федько-халамидник» є
а) Т.Шевченко;   
б) В.Винниченко; 
г) Леся Українка; 
г) М.Вороний.
4. Героїня поезії «Як дитиною, бувало…» була малою:
а) горда;   б) чемна;    в) чесна;   д) смілива.
5. Про відчуття рідного дому, маминого тепла йдеться у поезії
а) Т.Шевченка «Думка»;   
б) Лесі Українки «Співець»;
в) Лесі Українки «Мрії»;   
г) С.Чернелівського «Теплота родинного інтиму».
6. Що забула дівчинка, погостювавши у бабусі?
а) черевички;   б) книги;     в) сумку;    г) ляльку.
ІІ рівень – 3 бали
Установіть відповідність:
1.Вкажіть, із яких поетичних творів ці рядки:
1.     А бабка все стояла на дорозі,          а) «Тиша морська»;
Хустинкою торкаючись до сліз.              б) «Як дитиною, бувало…»;
2.     Як би я тепер хотіла                  в) «Думка»;
У мале човенце сісти…                      г) «Іван Підкова»;
3.     Було колись – в Україні
Ревіли гармати;
Було колись…
2. Вкажіть автора твору:
1. «Тиша морська»                        а) Т.Шевченко;
2. «Забула внучка в баби черевички…»       б) М.Вороний;
3. «Євшан-зілля»                          в) С.Чернелівський;
г) Леся Українка.
ІІІ рівень – 3 бали
Дайте поширену відповідь на питання:
1.     Назвіть головного та другорядних героїв твору «Федько-халамидник». Свої думку обґрунтуйте.
2.     Чи відображає, на вашу думку, особисте життя Лесі Українки вірш «Як дитиною, бувало…».
3.     Вкажіть тему та ідею поеми «Євшан-зілля».
ІV рівень – 3 бали
Напишіть міні-твір на одну із тем:
Життя ханського сина після «пробудження».
Федько – розбишака чи особистість?
Як я провів (провела) літні канікули у маминому (батьковому) дитинстві.
Варіант 2                    
І рівень – 3 бали
Оберіть одну відповідь на  запитання:
1. Федько-халамидник сміливо їздив
а) на конях;  
б) на собаках; 
 в) на крижинах; 
 г) на велосипеді.
2. Ханського сина князь Володимир залишив при собі
а) за вроду;     
б) бо не мав своїх дітей;   
в) щоб отримати викуп;
г) щоб обміняти при нагоді на полонених русичів.
3. У вірші «Думка» козак розмовляє
а) з батьком;    
б) з думкою;    
в) з вітром у полі;   
г) з долею.
4. Чого найбільше хотіла лірична героїня  вірша «Тиша морська»?
а) купатися у морі;          
б) сісти у мале човенце і поплисти на схід сонця;   
в) здійснити морську подорож;     
г) поплавати з дельфінами.
5. Лірична героїня поезії «Мрії» найбільше цінує в людині
а) вроду;    б) фізичну силу;   в) розум;    г) силу духу.
6. У якому вірші мати «мотузочком диму хату прив’язала до небес»?
а) Т.Шевченка «Думка»;   
б) Лесі Українки «Співець»;
в) Лесі Українки «Мрії»;   
г) С.Чернелівського «Теплота родинного інтиму».
ІІ рівень – 3 бали
Установіть відповідність:
1.Вкажіть, із яких поетичних творів ці рядки:
 1. «Що, болить?» – мене питали,             а) «Євшан-зілля»;
Але я не признавалась…                б) «Іван Підкова»;
2. Наче лагідна молитва,                     в) «Думка»;
Журно пісня та лунає…                  г) «Як дитиною, бувало…»
3.Сидить козак на тім боці, -
Грає синє море.
2. Вкажіть автора твору:
1. «Федько-халамидник»                а) Т.Шевченко;
2. «Іван Підкова»                      б) Леся Українка;
3. «Співець»                           в) С.Чернелівський;
г) В.Винничинко.
ІІІ рівень – 3 бали
Дайте поширену відповідь на питання:
1.     Вкажіть тему та ідею оповідання «Федько-халамидник».
2.     Назвіть образи-символи, які використав автор у поемі «Євшан-зілля». Що вони символізують?
3.     Прокоментуйте історичну основу вірша «Іван Підкова».
ІV рівень – 3 бали
Напишіть міні-твір на одну із тем:
Героїзм і мужність – лицарські ознаки українських козаків.
Виховання Лесею Українкою сили волі.
Чого мене навчив твір «Федько-халамидник».
VПеревірка учнями письмової роботи
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання.Тема. Контрольна робота №2 з теми «Загадково прекрасна і славна давнина України»
Мета: виявити рівень учнівських знань, умінь та навичок із вивченої теми, закріпити їх; розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння застосовувати отриманні знання під час виконання запропонованих завдань; виховувати інтерес до наслідків власної праці, пунктуальність, пошану до творчої діяльності.
Тип уроку: контроль та коригування знань, умінь, навичок.
Обладнання: бланки зі змістом контрольної роботи

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Емоційне налаштування учнів на написання контрольної роботи
ІІІ. Пояснення вчителем методики виконання завдань тематичної контрольної роботи
ІV. Виконання учнями завдань контрольної роботи за варіантами
Варіант 1                    
І рівень – 3 бали
Оберіть одну відповідь на  запитання:
1.Як називається зілля, що допомогло юнакові згадати рідний край?
а) любисток; 
б) ромашка;    
в) євшан;  
г) аїр.
2. Звитяга запорізького козацтва уславлюється у творі
а) М.Вороного «Євшан-зілля»; 
б) Т.Шевченка «Іван Підкова»;
б) Т.Шевченка «Думка»;           
г) Лесі Українки «Співець».
3. Автором твору «Федько-халамидник» є
а) Т.Шевченко;   
б) В.Винниченко; 
г) Леся Українка; 
г) М.Вороний.
4. Героїня поезії «Як дитиною, бувало…» була малою:
а) горда;   б) чемна;    в) чесна;   д) смілива.
5. Про відчуття рідного дому, маминого тепла йдеться у поезії
а) Т.Шевченка «Думка»;   
б) Лесі Українки «Співець»;
в) Лесі Українки «Мрії»;   
г) С.Чернелівського «Теплота родинного інтиму».
6. Що забула дівчинка, погостювавши у бабусі?
а) черевички;   б) книги;     в) сумку;    г) ляльку.
ІІ рівень – 3 бали
Установіть відповідність:
1.Вкажіть, із яких поетичних творів ці рядки:
1.     А бабка все стояла на дорозі,          а) «Тиша морська»;
Хустинкою торкаючись до сліз.              б) «Як дитиною, бувало…»;
2.     Як би я тепер хотіла                  в) «Думка»;
У мале човенце сісти…                      г) «Іван Підкова»;
3.     Було колись – в Україні
Ревіли гармати;
Було колись…
2. Вкажіть автора твору:
1. «Тиша морська»                        а) Т.Шевченко;
2. «Забула внучка в баби черевички…»       б) М.Вороний;
3. «Євшан-зілля»                          в) С.Чернелівський;
г) Леся Українка.
ІІІ рівень – 3 бали
Дайте поширену відповідь на питання:
1.     Назвіть головного та другорядних героїв твору «Федько-халамидник». Свої думку обґрунтуйте.
2.     Чи відображає, на вашу думку, особисте життя Лесі Українки вірш «Як дитиною, бувало…».
3.     Вкажіть тему та ідею поеми «Євшан-зілля».
ІV рівень – 3 бали
Напишіть міні-твір на одну із тем:
Життя ханського сина після «пробудження».
Федько – розбишака чи особистість?
Як я провів (провела) літні канікули у маминому (батьковому) дитинстві.
Варіант 2                    
І рівень – 3 бали
Оберіть одну відповідь на  запитання:
1. Федько-халамидник сміливо їздив
а) на конях;  
б) на собаках; 
 в) на крижинах; 
 г) на велосипеді.
2. Ханського сина князь Володимир залишив при собі
а) за вроду;     
б) бо не мав своїх дітей;   
в) щоб отримати викуп;
г) щоб обміняти при нагоді на полонених русичів.
3. У вірші «Думка» козак розмовляє
а) з батьком;    
б) з думкою;    
в) з вітром у полі;   
г) з долею.
4. Чого найбільше хотіла лірична героїня  вірша «Тиша морська»?
а) купатися у морі;          
б) сісти у мале човенце і поплисти на схід сонця;   
в) здійснити морську подорож;     
г) поплавати з дельфінами.
5. Лірична героїня поезії «Мрії» найбільше цінує в людині
а) вроду;    б) фізичну силу;   в) розум;    г) силу духу.
6. У якому вірші мати «мотузочком диму хату прив’язала до небес»?
а) Т.Шевченка «Думка»;   
б) Лесі Українки «Співець»;
в) Лесі Українки «Мрії»;   
г) С.Чернелівського «Теплота родинного інтиму».
ІІ рівень – 3 бали
Установіть відповідність:
1.Вкажіть, із яких поетичних творів ці рядки:
 1. «Що, болить?» – мене питали,             а) «Євшан-зілля»;
Але я не признавалась…                б) «Іван Підкова»;
2. Наче лагідна молитва,                     в) «Думка»;
Журно пісня та лунає…                  г) «Як дитиною, бувало…»
3.Сидить козак на тім боці, -
Грає синє море.
2. Вкажіть автора твору:
1. «Федько-халамидник»                а) Т.Шевченко;
2. «Іван Підкова»                      б) Леся Українка;
3. «Співець»                           в) С.Чернелівський;
г) В.Винничинко.
ІІІ рівень – 3 бали
Дайте поширену відповідь на питання:
1.     Вкажіть тему та ідею оповідання «Федько-халамидник».
2.     Назвіть образи-символи, які використав автор у поемі «Євшан-зілля». Що вони символізують?
3.     Прокоментуйте історичну основу вірша «Іван Підкова».
ІV рівень – 3 бали
Напишіть міні-твір на одну із тем:
Героїзм і мужність – лицарські ознаки українських козаків.
Виховання Лесею Українкою сили волі.
Чого мене навчив твір «Федько-халамидник».
VПеревірка учнями письмової роботи
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання.










Тема: «Відмінювання порядкових числівників. Написання разом із – тисячний»
Мета:
·        навчити учнів відмінювати порядкові числівники, ознайомити із правильним уживанням числівника на позначення дат (зокрема і знаменних), а також із правописом порядкових числівників, що закінчуються на -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний;
·        удосконалювати вміння знаходити кількісні і порядкові числівники; сприяти вдосконаленню вмінь і навичок відмінювання порядкових числівників;
·        розвивати правописні навички, логічне мислення школярів; самоосвітню, соціокультурну та комунікативну компетентності;
·        виховувати старанність і кмітливість.
Обладнання: підручник, картки.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Прислів'я
ХІД УРОКУ
I. Оголошення теми, мети й завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності         Робота з епіграфом
II. Перевірка домашнього жазвдання:
Бесіда
— Як відмінюються кількісні числівники, що позначають
десятки?
— Як відмінюються кількісні числівники, що позначають сотні?
Робота біля дошки
Запишіть числа словами, поставте їх в орудному відмінку.
71,42,58,12,2.
III . Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.      Пояснення вчителя
Порядкові числівники, крім числівника третій, відмінюються як прикметники твердої групи (другий, другому, другого).
У складних порядкових числівниках відмінюється лише останнє слово (п’ятдесят дев'ятому).
Н. другий                        триста вісімдесят другий
Р. другого                       триста вісімдесят другого
Д. другому                      триста вісімдесят другому
З. другий                        триста вісімдесят другий
О. другим                        триста вісімдесят другим
М. (на) другому                (на) триста вісімдесят другому
Порядкові числівники, що закінчуються на -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний, пишуться разом.
2.      Робота з підручником. Читання  правил
3.      Робота біля дошки
Утворіть складні слова, частиною яких є числівники.   Поясніть їх правопис.
Зразок: 20 днів — двадцятиденний.
90 кілограмів, ЗО діб, 200 квартир, 40 хвилин, 70 мільярдів, 80 тонн, 500 кілометрів, 50 років, 60 метрів, 5 тисяч.
IV. Осмислення, узагальнення і систематизація знань
1.      Розподільний диктант  Розподілити слова у дві колонки: числівники і прикметники з числовим значенням.
П’ятнадцятий, п’ятиповерховий, двохсотий, п’ятитисячний, восьмирічний, тризначне, восьмидесятий, семиденний, двоскладне, чотиримісячний, тризубий, шестимільйонний.
2.      Робота з підручником:       Впр.
3.      Завдання-змагання
Виграє той, хто швидше запише числівники словами і поставить їх у родовому відмінку.
60, 16, 12, 5, 9, 10, 90, 11, 20, 600.
Творча робота
Утворіть від поданих кількісних числівників порядкові.
Один, сто, мільйон, п'ятдесят два, двісті двадцять п'ять, тисяча шістсот, вісімдесят сім.
Самостійна робота
Прочитайте і запишіть числівники разом з іменниками.
11-й том, 7-й день, 10-та група, 9-й клас,
52-мільйонний народ, 3-тисячний загін, 8-річний хлопець, 2-річна дівчина, 4 'Л-тисячний дохід.
Робота за варіантами

Хвилинка-веселинка
Гумореска
Ото колись москалі
перепис складали,
Питаються двох ляшків:
— Как вас називають?
Ото й каже один з них:
— Я — Павлін Грушецький.
— А я, — другий підхопив,
— Мар'янек Клецький.
— Пиши ж єво, — каже той:
Адін — Павел Грушкін,
А другой... другой... другой...
Ну! Мірон Галушкін. (С. Руданський.)
Вправа «Котра година?»
Скажіть, котру годину показує годинник. Використайте різні способи називання часу. Поясніть правопис числівників.
Зразок:
Десята година сорок п'ять хвилин.
П'ятнадцять хвилин до одинадцятої.
За п'ятнадцять хвилин одинадцята.
За чверть одинадцята.
Близько одинадцятої.
V. Підсумок уроку
Бесіда
— Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці?
— Що слід пам'ятати про відмінювання складних порядкових числівників?
— Як пишуться числівники на –тисячний!
Варіант 1
1. Поставте і запишіть числівники разом з іменниками в давальному відмінку.
2. Провідміняйте словосполучення 7-й день, складіть із ним речення.

Варіант 2
1. Поставте і запишіть числівники з іменниками в орудному відмінку.
2. Провідміняйте словосполучення 10-та група, складіть із ним речення.

Варіант 1
1. Поставте і запишіть числівники разом з іменниками в давальному відмінку.
2. Провідміняйте словосполучення 7-й день, складіть із ним речення.
Варіант 2
1. Поставте і запишіть числівники з іменниками в орудному відмінку.
2. Провідміняйте словосполучення 10-та група, складіть із ним речення.

Варіант 1
1. Поставте і запишіть числівники разом з іменниками в давальному відмінку.
2. Провідміняйте словосполучення 7-й день, складіть із ним речення.
Варіант 2
1. Поставте і запишіть числівники з іменниками в орудному відмінку.
2. Провідміняйте словосполучення 10-та група, складіть із ним речення.

Варіант 1
1. Поставте і запишіть числівники разом з іменниками в давальному відмінку.
2. Провідміняйте словосполучення 7-й день, складіть із ним речення.
Варіант 2
1. Поставте і запишіть числівники з іменниками в орудному відмінку.
2. Провідміняйте словосполучення 10-та група, складіть із ним речення.










Тема: Б. Лепкий. «Мишка (казка для дітей: для малих і великих)» 



Мета: ознайомити учнів із твором письменника, допомогти усвідомити його ідейно-художнє значення; розвивати навички виразного і вдумливого читання притчового твору, його переказування, виділення головної думки, висловлення власної думки та її аргументування

Очікувані результати: учні знають зміст прочитаного твору, переказують його, виділяють головну думку, розкривають трагічні й комічні ситуації, їх роль у втіленні головної думки, проводять аналогії із сучасним життям.

Теорія літератури: головна думка твору.

Обладнання: підручник, портрет письменника, тексти твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ: 
                         
                                                                                                           У заздрості немає радості.
                                                                                                             (Українське прислів’я)

 I. 
Організаційний момент: (привітання, перевірка присутності учнів)
ІІ.  Перевірка домашнього завдання. 
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1. Робота з епіграфом
  Поясніть зміст епіграфа до уроку.2. Вступне слово вчителя.
Кожен із нас має якесь уявлення про навколишній світ — небо, дерева, тварин, комах. Цікаво, а якими бачимося ми, люди, тим же звірятам, наприклад мишкам? Письменник Б. Лепкий пофантазував на цю тему, спробувавши побачити життя людей, їхні вчинки очима маленької мишки. І побачив… Що саме — дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу1. Розповідь учителя. 
V. Закріплення знань, умінь і навичок

1.  Робота з підручником.   (Опрацювання статті про письменника.
2. Читання тексту  «Мишка (казка для дітей: для малих і великих)»
3.  Словникова робота.
Когут — півень.
Жандар — жандарм, охоронець порядку.
Шкура терпне — тут: хтось когось боїться.
Сконати — померти.
Дармувати — ледарювати. 

4. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.
а) Чому твір має підзаголовок «Казка для дітей: для малих і великих»? — 
(Бо твір містить фантастичні події, але порушує важливі, «дорослі» моральні проблеми — про милосердя, щедрість і жадібність, заздрість, війну і мир та ін.)
б) Що у творі є реальним, а що фантастичним? —
(Життя людей під час війни, бідність, жадібність окремих мешканців, для яких війна не горе, а зручний момент для збагачення — це реальне; розмови мишок та опис їхньої поведінки — фантазія автора.) 
в) Що в казці здалося вам смішним, а що трагічним? — (Смішне — як господиня говорить про сусідів, що «на гроші ласі й рідного батька продали б»; як мишка характеризує господиню, що язиком торохкотіла голосно на все село; як мишка радіє, що діти не чують, як люди вміють брехати; як господар побачив порожню скриню. Трагічне — війна, голод; відчай людей; страждання голодної дитини; жадібність господині й господаря, які радіють із чужого горя.) 
5 Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».    Визначте основні думки твору.
Очікувані відповіді
— Не можна собі збудувати щастя на чужому горі.
— Навіть тваринам інколи соромно за брехню й скупість людей.
— Війна — це огидне й ганебне явище.

V
І Закріплення знань, умінь і навичок 
1. Вибірково-асоціативний диктант.  (Запишіть тільки ті слова, якими можна схарактеризувати мишку).
Смілива, делікатна, боягузлива, щедра, справедлива, горда, весела, мудра, пихата, кмітлива, досвідчена, турботлива, жорстока, легковажна, серйозна, самовпевнена. 
VІІ.  Підсумок уроку (оцінювання)
1. Творча робота. (Створіть «асоціативний кущ» до слова «гроші»).
(Наприклад: необхідність, задоволення, можливості, пристрасть, жадібність, корисливість…)

 VІІІ.  Домашнє завдання: 1) Розповідати про письменника, знати зміст твору, уміти його переказувати, виділяти головне, висловлювати щодо прочитаного власну думку.
2) Підготуватися до бесіди з позакласного читання за оповіданням Б. Лепкого «Цвіт щастя».














Немає коментарів:

Дописати коментар